NTFU Fietvrouwen
Volg ons op Twitter Volg ons op Facebook
 
Nieuws

Discussie: is het oorlog op het fietspad?

zaterdag 15 juli 2017

Afgelopen donderdag was het onderwerp van het discussieprogramma van Omroep Max, Hollands Zaken: “Oorlog op het fietspad”. Er werd discussie gevoerd over wie volgens de verschillende weggebruikers de veroorzakers waren van deze oorlog, maar later in het programma werd ook de vraag gesteld: ís er wel oorlog op het fietspad?

 

In het programma schoven diverse groepen fietsers aan, zoals woon-werkfietsers, twee heren van een Brabantse toerfietsclub, een mannelijke en vrouwelijke wielrenner, een scholier, een tachtigjarige e-biker, een zogenoemde ‘oek’-fietser (‘op eigen kracht’) en een verkeerspsycholoog om alles een beetje te duiden en voor de wetenschappelijke inbreng.

 

Kijk de aflevering ‘Oorlog op het fietspad’ terug op de website van Omroep Max.

 

Zoals je misschien zou denken, verliep de discussie niet direct met het vingertje wijzend, waarbij de ene groep de ander als de grote veroorzaker van de oorlog op het fietspad aanwees. De consensus was dat het de asocialen zijn, de kleine minderheid, degenen die niemand anders tolereren, die het levensgevaarlijk maken op het fietspad. Daarbij werd natuurlijk wel benadrukt dat geen van de gasten in het programma zélf bij die groep hoorde, en meneer verkeerspsycholoog ging daar ook goed in mee door telkens te bevestigen dat niemand van de gasten ‘inderdaad’ fout bezig was, maar dat het natuurlijk om die andere, asociale, groep ging.

 

Verouderde fietspaden

Een deel van het probleem wordt veroorzaakt doordat de fietspaden niet meer zijn ingericht op het huidige fietsverkeer. Was Nederland jarenlang een voorbeeld hoe fietsers veilig aan het verkeer kunnen deelnemen, het fietsverkeer is in enkele decennia enorm veranderd en de fietspaden zijn daar, om verschillende redenen, niet in meegegroeid. Nu zou het dus een oplossing zijn om de inrichting van fietspaden te verbeteren, maar dat zal op korte termijn simpelweg niet lukken. In de tussentijd moet er dus een andere oplossing komen.

 

Hoffelijkheidscode

Een slotsuggestie was de ‘hoffelijkheidscode’ zoals die er nu in België als is. Vijftien ‘ongeschreven regels’ die ervoor moeten zorgen dat iedereen veilig gebruik kan maken van het fietspad. Twee regels die in de aflevering werden uitgelicht, zijn “ik pas mijn snelheid aan de omstandigheden aan” en “ik gebruik niet de hele breedte van het fietspad”. Twee andere zijn “ik snijd andere weggebruikers niet de weg af, maar wacht rustig tot ik er voorbij kan” en “ik kijk goed en ver voor me uit, zodat ik kan anticiperen op de omstandigheden”. Dit zijn slechts vier van de vijftien gedragsnormen in de Belgische hoffelijkheidscode. Zou een dergelijke code bij ons de voorlopige oplossing kunnen zijn?  

 

Discussieer mee! 

Het is een interessante discussie. Heb jij hier een mening over? Zijn er bepaalde argumenten die nog niet genoemd werden in de aflevering van Hollandse Zaken? Discussieer mee op onze Facebookpagina!



<< Terug naar nieuwsberichten  






nieuwsbrief


inloggen beheerders